Ondřejovo okénko

TÝDEN.CZ

25. 7. 2017
Rubrika: O cestách

Vánoční tržiště: Projekt a palimpsest

Autor: Ondřej Čapek

29.12.2009 14:01

Stojím na vánočním trhu u pražského Anděla a vše kolem je tak úpravné: 3 typu budek, svařené víno ve stejných várnicích, za stejnou cenu u všech stánků, podávané ve stejném kelímku, pro označení prodávaných Produktů pouhé tři typy písma. Stánky jsou sice různých variant, ale ozdobení stánků je již zcela jednotné - zelené chvojí navázané pod střechou se stejnými žárovkami. Jistě nedostatky tu jsou: na jednom stánku jsou nápisy vyvedeny v poněkud jiném typu písma a navíc ozdobené vánočními řetězy. Většinou ale je vše jak má být: stříbrná várnice na víno je již standardní, všude stejná...

Stojím tam a chtěl bych být jinde, ne na trhu co připomíná projekt z AutoCADu, ale spíš co se podobá  mnohokrát použitém pergamenu, notně odřenému,  kde staré nápisy prosvítají skrz nové - věc z dob, kdy materiál měl svou cenu - zkrátka palimpsest. Palimpsest není naprojektovaný, prostě vzniká v čase a podobně je to s tržišti: londýnský Camden Town, Chinatown v Chicagu, Ammánský súk a Teheránský bazar.

Problém s lidmi na těchto tržištích je v tom, že si dělají co chtějí a to na základě postojů, které jsou buď politicky nechutné a nebo rovnou  nelegální, taky většinou nemají vkus a tak vedle miniatur kreslených na sloní klů (...fuj, jak neekologické) nalezneme plastová sedátka na záchod (příklady jsou z Iránu). Též ochrana dětské duše dostává na frak: v Chicagu v Chinatownu, v samém srdci puritánské USA, „El Bunda Country" je čínská prodejna videokazet, kde putujíce od hromady akčních filmů se dostanete k hromadě pornokazet a to bez zástěny. To se v takové St. Pauli v Hamburku stát nemůže. A kromě toho má St. Pauli větší Sortiment Produktů, protože my, Prodejci jsme především liberálové, a proti sexu nic nemáme.  

S trhovci jsou stálé problémy: trhovci a jejich zboží  jsou na rozdíl od Prodejců s jejich Produkty xenofobní, to je běžná zkušenost cestovatele, který na rozdíl od Turisty si dá ten báječný kebab na rohu za babku a následující den, dny „sere vodu." Jak trhovec, tak zboží se Cizímu aktivně brání, a proto poznání bolí, tržní svět poznání je světem bolesti: než si cestovatel  zvykne, má holt průjem, než pochopí pravidla trhovců, musí sledovat jejich podmračené obličeje, ba občas i na pěsti dojde. Turistovi od  Prodejců nic takového nehrozí. Produkty jsou opatřeny Výrobními Normami a Prodejci Manuály Postupů. Škarohlídi pociťují nudu, ale ten pocit bezpečí za to stojí, ne?

Je sympatické, že trhoveckou obranu praktikují i někteří západní trhovci, i když jsou za to terčem posměchu jako třeba Britové za vánoční puding a my, středoevropané za olbřímí kusy pečených kolen. Tito pomatenci jsou z pohledu Evropské unie lidé zlí, xenofobní, které je třeba buď vyléčit a nebo znormalizovat, tedy pomocí směrnic udělat ze zboží nejistého původu Certifikovaný Produkt. Potom, snad to koleno může mít vysoký obsah tuku (jsme přece jenom lidi, né?), ale jen jako Kulturní Specifikum. Směrnice se vytiskne, rozešle a výrobek se opatří Certifikací. Palimpsest se nepálí, naopak zachrání se: ošetří se chemicky proti škůdcům, opatří Výkladem a strčí do Muzea kam se na něj Turisté mohou chodit dívat. Všichni (ano i ženy) a kdokoliv po nákupu lístku a v pondělí zdarma. Škarohlídi tvrdí, že když palimpsest přestaneme nestále oškrabávat a přepisovat, že to není palimpsest ale něco jiného. Jo, jo, známe je, tzv. filosofy, kteří na rozdíl  od našich Certifikovaných Filosofů tvrdí, že dění je totéž co bytnost a nečetli Platóna. „Úča na gymplu řikala, že Platón řikal, že je třeba lidi vyvést jeskyně aby pochopili, že to co vidí není to co jest a, že každá věc má svou podstatu a by to mělo jméno a teď mi teda řekni, jak může mít podstatu dyž se to furt mění,  škrábe a přepisuje." Někteří stále brblají. Třeba Friedrich Nietzche v Nečasových úvahách si dělá šoufky ze státní zkoušky (Certifikovaných) filosofů. Ale známe je a víme jak to končí: Nýče - nadčlověk - nácek.

Také jsou trhovci hrozně iracionální:

•-         „Koupil bych si krámek na rohu", řekne Turista-Investor.

•-         „To nejde tam prodává Muhamed Ali," trhovec na to.

•-         „No o tom jsem s Váma  chtěl mluvit: mladej Muhamed Ali vstává kdy chce, co vaří, žrát se to nedá. Já bych vařil to co starý Muhamed možná bych rozšířil Sortiment o Nové Produkty." ¨

•-         „No já nevím, my tady na ty novot moc nejsme"

•-         „OK, OK, budu se držet tradičních postupů"

•-         „Ale to už taková tradice, už jeho dědeček..."

•-         „A navíc mladý Muhamed pije a to je neislámské.", řekne Turista-Investor zoufale, „Zavedu Procesy, které místí imán Certifikuje". (triumf Tolerance)

•-         „Tak a dost! Vy nevíte co říkáte, imán je pitomec, jídlu nerozumí  a jestli se ptáte proč, tak protože už jeho otec byl pitomec."

Rozumíte: ti trhovci nechápou co je to Rovnost a přece je správné, když „Ty nejlepší restaurace pak získávají pravidelně ocenění "Vynikající zaměstnavatel". Jsou to restaurace splňující "Desatero práce s lidmi", tzn. kladou důraz na mezilidské vztahy, systém školení a vzdělávání, motivaci a péči o zaměstnance a na podporu profesního růstu lidí." Nic pro pitomce a alkoholiky, tedy my Turisté máme Sociální cítění a určitě každý alkoholik dostane možnost se vyléčit.

„A pokaždé mám strach, e jsem tím pachem nějak nakažený. lidé jsou choroba. Rakovina téhle planety.", říká agent Smith z Matrixu. Smithovi by se na tom andělském tržišti líbilo víc než na špinavém bazaru (řekněme si na rovinu, Muhamed Ali pije, nemyje se a smrdí): už jenom ta úspora datového prostoru, kde by se hezky předdefinoval každá část stánku a potom pouze zadáním jediného parametru se z tmavohnědého změní na světle hnědý, či jasně červený, to pro děti, protože odlišnost (ovšemže v mezích normy) je krásná! Nejlepší mozky již na tom pracují a dílčí úspěchy jsou: třeba multikulturalismus se zdárně chytá, aspoň v tom tvaru: „vy si můžete dělat co chcete a my vám to budeme tolerovat." Jen ti škarohlídi poukazují na to, že je to poněkud reduktivní, jednostranný pohled, něco jako když v Jižní Americe zbylo z marxismu jen ono „zítra se bude, tancovat všude".

Jenže nakonec, když jsou teorie připraveny, nástroje otestovány a „zdroje tu jsou", vše jde hladce, čistě a hezky (ach ten úpravný sjezd v Norimberku a spartakiádní cvičenci v Praze), choroba se vrací a rakovina propuká v plné síle. Teprve pořádek zplodí opravdu šíleného Vůdce. My v Praze však můžeme být klidní, to naše je takové spíš směšné, malé, maloměšťácké (a stále trhovecko-xenofobní),  takové bémovské. Zatím likviduje jen naše peníze, naše město, nikoliv lidi.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  3.57

Diskuze

Ondřej Čapek

Texty, co jsem rád napsal a nešly uplatnit jinde
moje-maly.JPG
Oblíbenost autora: 6.52

O autorovi

"No ty seš intelektuál, akorát ti to kazí nějakejch patnáct procent z Kolbenky" ocapek@gmail.com

Kalendář

<<   červenec 2017

PoÚtStČtSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31